Anders dan elders. Al jaren zweren de organisatoren van de Geelse kerstmarkt bij die leuze. Niet alleen omwille van de ambiance, de omvang en de Victoriaanse stijl die de markt al jaren op haar visitekaartje heeft staan.

Nog een reden meer om op zaterdag 10 en zondag 11 december naar ‘Je komt er en je blijft er’ af te zakken, is immers het kerstmarktspektakel dat er te beleven valt. Dit jaar staat ‘My Fair Lady’ op de affiche. Voor amper 3 euro is die musical te beleven.

Het hart van de kerstmarkt blijft uiteraard de traditionele kraampjesmarkt. Omwille van de werken op en rond de Markt verhuist die dit jaar naar de Werft. De belangstelling is er daarom niet op achteruit geboerd. Integendeel. Sinds een aantal edities sluit het stadsbestuur de inschrijvingen af op een moment dat het quotum van honderd bereikt is. Een limiet die dit keer zowat vier weken vooraf al gehaald werd.

Nostalgische sfeer
Het gros van die standjes wordt uitgebaat door Geelse verenigingen en andere goed-doel-organisaties. Voor de gelegenheid hullen die zich in een Dickensiaanse outfit wat de markt een gezellige nostalgische sfeer bezorgt.

Kwestie van die sfeer niet te verbrodden werd er eerder al voor geopteerd om het aantal standplaatsen met alcoholverkoop aan banden te leggen. De Geelse kerstmarkt wil  in geen enkel opzicht met een imago van ‘zatte kermis’ opgezadeld worden. Een probleem waardoor elders nogal wat kerstmarkten van de kalender verdwenen.
Om dat te voorkomen heeft het stadsbestuur ook paal en perk gesteld aan het aantal alcoholstandjes. In de praktijk zullen er dat ook nu niet meer dan vijftig zijn. Leuk is dat de markt vooral uitpakt met echte kerstartikelen, geschenken, juwelen, textiel, lederwaren en dergelijke. Die niet-alcoholstandjes worden bovendien in een eigen cluster opgesteld. Een beslissing waarmee zowel de standhouders als het publiek meer dan gediend zijn leerde de editie 2010.

My Fair Lady
Van de zowat tienduizend bezoekers die ook dit jaar weer voor de Geelse kerstmarkt verwacht worden, zijn er ieder jaar opnieuw een aantal duizenden die speciaal afkomen voor het kerstmarktspektakel, een traditie waarmee in 2003 gestart werd. Aanvankelijk waren dat straattheateracts waaronder kerstkrakers als Scrooge, Oliver en Waar de ster bleef stille staan.
Met een regisseur als Luc Stevens in huis was het te verwachten dat  men op het musicalgenre zou overschakelen. Ook op dat vlak torst Geel een hele reputatie na Gheelamania en de mini-musical ‘Oliver’ van de vorige kerstmarkteditie.

Dat men dit jaar met My Fair Lady uit datzelfde vaatje tapt, hoeft niemand dus te verwonderen.  My Fair Lady, ooit een succesrijke film met Audrey Hepburn in de hoofdrol, verhaalt de  belevenissen van Elisa Doolittle, een bloemenverkoopstertje uit de lage arbeidersklasse. Weinig gemanierd bedient ze zich van een afschuwelijk dialect. Taalpuritein Henry Higgins gaat met zijn vriend kolonel Pickering de weddenschap aan dat hij erin zal slagen om Eliza in korte tijd niet alleen een perfecte uitspraak aan te leren maar haar ook de gangbare etiquette in de hogere kringen eigen te maken. Het Spaanse graan heeft de orkaan doorstaan.

Opnieuw kreeg men hiervoor zo’n 200 acteurs, zangers, dansers, figuranten en andere medewerkers op de been. Allemaal vrijwilligers! Luc Stevens tekent opnieuw voor de regie en wordt daarin bijgestaan door Ief Dams terwijl Heidi Vos voor de choreografie zorgde.

In fuifzaal De Waai
Dat bonte gezelschap  oefent zich al weken te pletter om op zaterdag 10 en zondag 11 december voor liefst 12 topvertoningen te kunnen zorgen. Die krijgen dit jaar hun verloop in de nieuwe fuifzaal De Waai op de Werft waardoor zowel spelers als publiek op heel wat comfort kunnen rekenen. De tribunes bieden er plaats aan telkens 300 toeschouwers.
De opvoeringen starten om het uur. Op zaterdag vanaf 16 uur en op zondag vanaf 14 uur. Kaarten kosten 5 euro aan de kassa en voor kinderen tot 14 jaar is dat zelfs maar 1 euro. In voorverkoop, tot vrijdag 9 december 16 uur uitsluitend bij Toerisme Geel, is dat voor volwassenen zelfs maar 3 euro.

Er rap bij zijn is ook dit jaar meer dan de boodschap. Vorig jaar ging het laatste kaartje immers de deur uit op het moment dat de eerste voorstelling van start ging. Met heel wat teleurgestelde gezichten tot gevolg. Geen mens die het dit jaar zover zal laten komen…